עדכון: ואז רן לוי בא וכתב מדריך רציני.

עדכון 2: נספח טכני למעוניינים להקליט ראיון באמצעות Skype.

כשהתחלנו לגלגל את רעיון הפודקאסט, ביליתי שעות בחיפושים באינטרנט והתייעצויות עם פודקאסטרים אחרים בנוגע ללוגיסטיקה של ההקלטה.

בסופו של דבר העצות בעל-פה היו עדיפות בהרבה על החומרים מהאינטרנט, כי רוב החומר באינטרנט עוסק בהקמת פודקאסט על הגבול שבין החובבני למקצועי, שזה יופי אם יש לך כ-2,000 דולר להוציא על מיקרופונים וציוד הקלטה ל-4 משתתפים (וזה עוד בטווח הזול, כמובן), אבל פחות פרקטי לפודקאסט מתחיל בארץ.

גם מעט המקורות שדיברו על ציוד הקלטה בתקציב סביר, התייחסו ספציפית לדגמים ואביזרים שלא זמינים "Off the shelf" בארץ, או דגמים שרלוונטים רק אם יש חדר מושלם ונקי מרעשי רקע להקלטה.

בקיצור, הכל חרטא. אבל מתוך כל זה, ובהתייעצות עם פודקאסטרים ומאזינים, נראה לי שהצלחנו להתאפס על תצורת הקלטה לא רעה, שנותנת פשרה בין איכות (או לפחות יכולת להבין את הדוברים) לבין עלות, ואני מפרט אותה פה ע"מ לחסוך קצת חפירה ולימוד לפודקאסטר המתחיל הבא.

מיקרופונים

הלקח העיקרי שלמדתי מהכניסה לעולם ההקלטות והמיקרופונים, הוא שמיקרופונים הם פאקינג יקרים. על הרמה המקצועית אין בכלל מה לדבר (מתחיל באזור ה-20 אלף ש"ח), וגם ברמה החובבנית אפשר בכיף להגיע ל-2,000 ש"ח למיקרופון "בסיסי".

הדילמה המרכזית הייתה האם ללכת עם מיקרופון אחד איכותי שיקלוט את הדברים של כולנו (מיקרופון Omni Directional), או ללכת על מיקרופונים אישיים לכל אחד ואחד, אבל ברמה נמוכה יותר. אחרי מחקר לא קצר הגעתי למסקנה שמיקרופון Omni איכותי יהיה לחלוטין מחוץ לתקציב שלנו (מתחיל מאזור ה-2,500 ש"ח, ולרוב דורש גם ציוד נוסף שיזרים אליו כוח פאנטום), ולכן השאלה שנותרה היא איזה מיקרופון אישי לקנות.

גם מיקרופונים אישיים טובים מתחילים ב-1,000 ש"ח וצפונה (לרמה החובבנית), אבל יש די הרבה מיקרופונים אישיים זולים שעושים עבודה לא נוראית לחלוטין. הבעיה היא שהם מתחברים בחיבור אודיו, ודורשים קופסת בקרה ומיקסים משלהם. הרוב המכריע של קופסאות הבקרה מאחדות את המידע מכל המיקרופונים, ומזרימות אותו למחשב כערוץ אחד – ובכך מבטלות אפשרות עריכת כל דובר בנפרד, ביטול הד באמצעים ממוחשבים, ובאופן כללי לבצע איזון ווליום וחיתוך דיבור באופן קל ומהיר. הקופסאות שמזרימות כל מיקרופון כערוץ נפרד עולות המון, ורובן גם לא זמינות בארץ.

בסופו של דבר הפתרון נמצא במיקופונים אישיים עם חיבור USB למחשב. כך כל מקרופון יכול להעביר ערוץ מידע משל עצמו, ועדיין ניתן לחבר כמה מקרופונים למחשב אחד. מפצל USB עם ספק כוח מאפשר בפועל לחבר לפחות 5 מיקרופונים כאלו בו זמנית למחשב, ולהקליט כך אחד מהם בערוץ נפרד. הקלטה על מחשבים נפרדים לא רצויה, כי לסנכרן את ערוצים ממחשבים שונים is a bitch.

על מנת להשאר בצד השפוי של התקציב (להזכירכם, צריך 4-5 מיקרופונים), הלכנו על מיקרופון משולב עם אוזניות שמיועד לגיימרים: Microsoft LifeChat LX-3000. המיקרופון שלהן מזרים רק צליל מונו בסיסי ובתכל'ס די מחורבן, אבל הוא טוב מספיק ע"מ להקליט דיבור ברור, וגם לתפוס די הרבה מנימת הקול של הדובר. המחיר לצרכן בבאג הוא 200 ש"ח לסט, אבל במקומות מפוקפקים יותר אפשר לקנות גם סט ב-100, ואפילו בפחות.

מחשב ותוכנות עריכה

מיקרופון USB מבצע את עיבוד הקלט בעצמו ומזרים רק אות דיגיטלי שנושא את המידע המעובד. אבל כששמים חמישה כאלו בטור ומקליטים אותם לערוצים נפרדים, גם המחשב עצמו מזיע לא מעט. מומלץ לסגור את כל התוכנות על המחשב מלבד אלו שמשמשות להקלטה (אתם ממש לא רוצים שמייל נכנס יגרום לפער בהקלטה, או גרוע יותר, לחוסר סנכרון בין הערוצים), ולהצטייד במחשב חזק יחסית מלכתחילה.

אנחנו מקליטים על MacBook Pro עם 4GB זיכרון ומעבר Core Due מדגם שקרכלשהו. בפועל כל מה שבמפרט שלו יש יותר מ-2GB זיכרון ומעבר Core Due או מקביל לו יספיק בהחלט.

את ההקלטה וגם ה-Post Processing אנחנו עושים על GarageBand שמגיעה מובנית במחשבי מק. זאת תוכנה מעולה לעריכה חובבנית +, והיא טובה במיוחד לסנכרון וסידור ערוצי קול נפרדים, וגם להפקת הפודקאסט המוגמר עצמו (גראפיקה, חלוקה לפרקים וכו'). התוכנה גם מגיעה עם סט צנוע אך יעיל של פילטרים שמאפשרים לסנן רעש, להפוך דיבור לברור יותר, וכו'. אם במקרה יש לכם המון כסף וקניתם את Logic, אז עוד יותר טוב 🙂

אני לא באמת התעמקתי בתוכנות Windows לעריכת קול ופודקאסטים, אבל כולם ממליצים על Audacity, שגם היא מאפשרת לבצע הקלטות ו-Post Processing, וכל מי שהשתמש בה אמר שהיא הכלי המושלם לחובבן המקצועי.

ראיונות אנחנו מתכננים לעשות ע"ג Skype, שאפשר להשיג לו כל מני Pluginים להקלטת שיחות ברמה שונה ובמחיר שונה (עד לחינם). לי ספציפית כבר יש את Audio Hijack Pro המעולה שמאפשרת לעשות כל מה שרק אפשר לדמיין בנושא סאונד במק, כולל להקליט מ-Skype, להפעיל Pre Processing, פילטרים וניתובים, אז גם לגבי ה-Pluginים השונים אני לא יכול להמליץ.

Pre Processing, Post Processing והד

אני רק מתחיל ללמוד את קצה קצהו של הזוית החובבנית אל הנושא הענק הזה, אבל הספקתי להפיק שני לקחים שנראה לי חשוב לחלוק: Noise Gate וחיתוך ערוצים – שניהם עוזרים מאוד להתמודד עם בעיית ההד וההיזון בין הדוברים.

מיקרופונים ברמה נמוכה (ואם אין לכם תקציב ענק – אלו יהיו המקרופונים שתשתמשו בהם) קולטים הרבה רעש סביבתי. לרוב זאת לא בעיה חמורה, אבל כאשר יש כמה דוברים באותו חדר, המיקרופונים השונים קולטים את הדוברים בעיכוב קל, שיוצר הד מאוד מציק בהקלטה הסופית.

אפשר למזער באופן מהותי את היקף הבעיה באמצעות Noise Gate – פילטר Pre Processing (כלומר, צריך לשים אותו לפני ההקלטה) שגורם לכך שאותות מתחת לעוצמה מסויימת פשוט לא יוקלטו. צריך למצוא את האיזון בין אי-חיתוך תחילת מילים וסופי משפטים, לבין סינון מירבי של הדוברים האחרים ורעשי הרקע בחדר. ב-GarageBand זה פילטר מובנה, וכך גם ב-Audio Hijack, ונראה לי סביר שיש לו מקבילה כזו או אחרת בכל תוכנת הקלטה יותר מבסיסית.

לאחר ההקלטה, טכניקה נוספת שעוזרת להעלים את ההד היא חיתוך כל ערוצי הקול מלבד הערוץ שבו מדברים באותו רגע. לדוגמה, אם יש קטע בשיחה שבו רק דובר אחד מדבר, אני פשוט חותך את ערוצי הקול האחרים באותה נקודת זמן, ואז נותר רק הקלט מהמיקרופון הראשי, ובו אין הד. זאת עבודה די סיזיפית, אבל היא מעלימה לחלוטין את הבעיה, בניגוד לטכניקות אחרות שרק מצמצמות אותה.

אני מקווה שהפוסט הזה יעזור לפודקאסטר הבא להסגר על הפן הלוגיסטי יותר בקלות, ואשמח גם לשמוע טיפים והערות טכניות מכם, אם יש לכם ניסיון בתחום.

שאו ברכה.