ספק סביר – תוכנית בונוס #10 – אתאיזם (חלק ב)
ספק סביר – תוכנית בונוס #10 – הוקלטה ב-24/11/2013
הורדה למחשב: לחצו כאן.
פירוט התוכנית:
00:00 – הקדמה
07:45 – אתאיזם (חלק ב)
הבהרה – כשאנחנו מדברים על האל היהודי, אנחנו מתכוונים בנפנופי ידיים להגדרה האורתודוכסית הממוצעת; וכשאנחנו מדברים על האל הנוצרי, אנחנו מתכוונים בנפנופי ידיים לרוב התכונות של ההגדרה הקתולית / פרוטסטנטית הממוצעת.
מומלץ להתחיל מתוכנית בונוס 9 – אתאיזם – חלק א.
2. התוכנית של עושים היסטוריה על ביקורת המקרא.
3. כקוריוז – שיריי "הלל" המבקרים את האל – בעברית מקראית ובלתי קריאה: כאן וכאן.
4. ובאנגלית מודרנית מובנת לכל: כאן וכאן.
5. תוכנית The Atheist Experience.
6. בנושא הזה, ככל נושא, ראוי לזכור – Don’t be a dick.
7. באדיבות יובל: פרק של Logically Critical בנוגע להימור של פסקל.
להורדות אוטומטיות של פרקים חדשים – ביצוע מנוי לספק סביר
-
#2 נכתב על ידי Billy לפני 10 שנים
א. מסכים לגמרי עם ערן לגבי "אתאיסטים – נעים להכיר" (לא, לא נעים בכלל, יחס האיכות שם לטעמי הוא 90% טרוליזם טהור 10% טיעונים רלוונטים). גם אני לא אהבתי את צורת התנהלות הקבוצה וההרגשה שנוצרת שם, ואני חושב שתסכים איתי, היא של התנשאות וזלזול ולא ניסיון אמיתי להציג/להכיר (כשם הקבוצה) את האתאיזם למאמינים.
ב. היה מוזר לשמוע את רובכם נכנעים, די בקלות הייתי אומר, לרעיון של אל ברגע שהוא מופיע ומציג כוחות בלתי נתפסים. הרי אם כדוגמה תאורתית נקח תרבות כלשהי מהחלל החיצון שהתפתחה ברמה שמאפשרת לה לחצות מיליוני שנות אור והגיעו אלינו הם כנראה יוכלו גם בקלות להפגין יכולות, טכנולוגיות אמנם, שיראו לנו כמעשי ניסים. כמו שאם נוכל לעבור בזמן כמה מאות שנים אחורה ולהביא איתנו את הטכנולוגיה שלנו – אנחנו נראה כל"ו הצדיקים לכל הפחות ונוכל לדרוש מעמד אלילי מכל תרבות פרמיטיבית. ואם נחזור למקרה של הופעת החייזרים – מחקר עליהם, או הנציג שלהם, יגלה לנו שהם סביר להניח משתמשים בחוקי-הטבע כדי לבצע את הפלאים הללו. איפה פה הספקנות אנשים? אפילו החודש של ההתנגדות שירון הציע נשמע כניסיון נואש "לצאת גבר" לפני שהוא ממיר את דתו. אם ה so called God הזה שהוצע יכול לדעת מה קורה לכולם בראש אז יש לזה הסבר, סיבה ומסובב, והמוח הספקני שלי אומר שההסבר יהיה נטורליסטי כמו סריקות ה-MRI שלנו, רק מתקדם הרבה יותר.
בקיצור, אני לא הייתי נוהה אחרי דתו של אותו אל דמיוני כשם שאינני נוהה אחר כל אל אחר שטוען שיש בידו את האמת האבסולוטית והכוח האבסולוטי. וזה לא כדי להגיד "תראו איזה גבר אני", זה פשוט שימוש באותה ספקנות שהשתמשתי בה ואתם משתמשים בה על בסיס קבוע. ולכן אני לא מסכים עם הטענה של ערן – "זה כבר הופך לטענה של התמודדות עם כוח ולא לטענה של אמונה או אלוהים". זה עדיין סיטואציה שניתן לשפוט בכלים הלוגיים/מדעיים שלנו וגם אם לא נוכל להגיע למסקנה עדייין לא לקבל את זה ככוח מוחלט והתמסרות לו.סורי על ההודעה הארוכה, אחלה תוכנית סה"כ. מאזין קבוע שלכם שפעם ראשונה מביע את דעתו כי זה נושא שמאד קרוב אלי.
-
היי בילי, רוב תודות על התגובה.
אני מסכים חלקית עם מה שאמרת (ולצורך העניין, הדעות שלו גם חרו לברק בנושא), הנקודה היא שאני די פחדן.
כלומר, גם אין לי הרבה אמונה בעצמי בהיבט של מאבקים ועימותים פיסיים, או מבחינת רף הסבל שלי, וגם קשה לי לדמיין מצב בו אני עומד בעינויים לאורך זמן.
כמובן שכשכל הסיפור הזה יתרחש, גם תבניות המחשבה שלי ישתנו, ולכן כל התשובות שלי עכשיו הן די חסרות ערך, אבל for what it's worth, לא משנה אם מדובר בחייזר, "אל" במובן העתיק, משטר סגנון 1984, או כל דבר אחר בעל יכולת לגרום לי לסבל רב באופן שלא ניתן לחמוק ממנו, אני אתקפל.
למען הסר ספק, אני לא טוען שזה הדבר הנכון / המוסרי לעשות. אני פשוט די פחדן.
-
-
#4 נכתב על ידי Kaby לפני 10 שנים
נראה לי שמה שמפריע לך עם ה"כניעה" זה שאתה מלביש על ההכרה שלהם באותה ישות את מה שאנשים מאמינים מלבישים על אלוהים, כלומר- בורא עולם, יודע הכל, כל יכול וכו'..
אבל שים לב שכל מה שהם הכירו בו, במיוחד ערן זה שיש את אותה ישות והיא יכולה לעשות את אותם דברים שהוכחו שהיא יכולה לעשות (להפוך ילד לבמבי). לכן נראה לי שזה מצחיק להגיד: "אני לא מכיר במה שנמצא פה מולי והופך ילדים לבמבי" כזה אכן מה שקורה.
ולגבי התוכנית עצמה,הפרק מעולה (א' וב') הדינמיקה של כולכם ביחד הרבה יותר טובה (ומעניינת להקשבה) מאשר כשירון וברק לבד.כמו Billy גם לי זו ההודעה הראשונה. נראה שהתוכנית הזו באמת השפיעה על אנשים.
-
#6 נכתב על ידי עומר דגן לפני 10 שנים
שלום,
שמעתי את שני הפרקים שעוסקים כאתאיזם וכאדם מאמין שהוא גם אקדמאי ודוגל במדע לא ככ הבנתי את המסר. אם נשמיט מן הדיון את העובדה שהפרק מועבר כולו בזלזול באחר אותו אתם כביכול מנסים לשכנע ב"אמת" כפי שאתם תופסים אותה, הרי שכל הטיעונים שעסקתם ילדותיים ולא ראויים לויכוח.
למשל- לטענתכם בורא לא יכול להיות יודע כל, כל יכול וטוב. נו, הרי ברור שמקודת השקפה אמונית, המושג "טוב" לא אומר שלא אחלה בסרטן אם הנחתי תפילין, או שילד במלזיה לא ימות מרעב. הבורא הוא טוב מהבחינה שביום הדין הוא ישפוט אותי על מעשי ואקבל בדיוק את המגיע לי. זו סתם דוגמא קטנה, אבל היא מראה שבטעונים שלכם אתם מלכתחילה מכוונים למי שאינו מאמין. כלומר אתם משכנעים את המשוכנעים.
דוגמא נוספת- הזכרתם את הפרק המשובח של סתאות'פארק בו מגיעים כל המאמינים מלבד המורמונים לגהנום, "כי המורמונים צדקו". ובכן, אני לא בקיא בנצרות, אבל ביהדות אין מושג כזה של צדקו. כלומר, אם השכן שלי נוצרי, הוא לא טועה בכך שהוא נוצרי. התורה לא מחייבת אותו בדבר, מלבד שבע מצוות בני נח. הוא לא יצרטרך לעולם לתת דין על כך שלא בחר ביהדות. כי הוא לא מחויב.
באופן כללי רוב הפרק התעסק במעין מאבק בין מדע לאמונה. אבל זה מגוכך- אין עוררין על כך שחוקי הפיסיקה, ביולגיה, כימיה, לוגיקה וכו' תקפים ביקומינו. ישנו גם נסיון כאילו אנתרופולוגי/פסיכולוגי להסביר איך היהדות התפתחה ("אימצה את הנושא של תיקון בשלב מאוחר")- איזה סימוכין יש לכך?מעל לכל אומר שלא באתי להתנצח. הפרקים היו מעניינים והעבירו לי את הזמן יפה בנסיעה מהעבודה הביתה 🙂
-
היי עומר,
שמח שהנעמנו (סוג של) את זמנך בנסיעה הביתה 🙂1. ברור לי שמבחינה אמונית הטוב האלוהי מתגלם באופן מאוד ספציפי. יחד עם זאת, לטענה שאלוהים הוא באופן מוחלט כל הדברים שטוענים שהוא, יש השלכות, וצריך להתמודד איתן או להפריך אותן.
העובדה היא שילדים במלזיה אכן מתים ברעב, ויש אנשים שאכן חולים בסרטן, והדברים האלו נגרמו כאשר אל כל יכול ויודע כל היה יכול להנדס את העולם כך שהם לא יקרו. כל הסבר ללמה הדברים האלו צריכים לקרות (ע"מ שנעריך יותר טוב את הדברים הטובים / לתמוך ברצון חופשי / להעניש על חטאים / משהו אחר) מתבטל מיידית כי אל כל יכול היה יכול להשיג את כל התוצאות האלו, ועדיין להנדס את העולם כך שלא יכיל את הדברים האלו.
ולכן אנחנו נשארים עם שתי אופציות: 1. אלוהים הוא לא טוב. 2. אלוהים הוא טוב, אבל "טוב" כולל גם סבל אנושי (למרות שהוא לא חייב לכלול, כי שוב, היה ניתן להנדס עולם ללא סבל שכזה), ורחוק שנות אור מההגדרה שלנו של "טוב" – עד כדי רמה שבה כל ניסיון ליצור זהות בין רחמנות/אינטרסים/תגמול אלוהי לדברים שאנחנו נהנים מהם היא מגוכחת, או לפחות מקרית בלבד.
אלו (אחדות מ) ההשלכות של טענות אבסולוטיות לגבי אלוהים בהקשר הזה של "טוב". גם אם ההשלכות האלו לא "מעניינות" אותך, הן עדיין כאלו שצריך להכיר בהן, או להפריך אותן.2. ביהדות אין מושג של "צדקו"? בוודאי שכן.
רפורמים מגדירים את עצמם כיהודים. קראים ותנאים הגדירו את עצמם כיהודים. האם לדעתך הם ילכו לגן עדן, או אתה? התושב"ע סותרת את התורה במספר לא קטן של סוגיות. האם אתה מתנהג כפי שההלכה גוזרת, או כפי שהמקרא? אם אני מתנהג כפי שמצווה בספר ויקרא, ואתה כפי שמצווה בתלמוד, וההוראות סותרות – מי מאיתנו "צודק" מהבחינה האלוהית? הדילמה קיימת גם קיימת ביהדות.
עזוב את זה, נוצרים מגדירים את עצמם כיהודים (כן כן). אם אתה רואה בישו משיח שקר (או לפחות נביא שקר), ונוצרי אוונגליסטי רואה בו משיח אמת, ואת משיח בית דוד שצפוי להגיע כמשיח שקר, מי משניכם צודק?התגובה הזאת משקפת גם את העובדה שאני לא מסכים עם מה שאמרת ש"רוב הפרק התעסק במעין מאבק בין מדע לאמונה". כלל לא. הפרק התעסק בהשלכות הנובעות מהטענות הדתיות, ומקומות בהם הן קורסות תחת עצמן / מובילות לסתירות / מובילות לצורך להאמין בדת אחרת או לא לדעת באיזו דת להאמין.
הרוב המכריע של הפרק לא עימת הצהרות דתיות עם עדויות אמפיריות, אלא עם השלכות לוגיות של מבני הטיעון שלהם. העובדה שאל כל יכול, יודע כל וטוב לא מסתדר עם העולם שאנחנו מכירים לא קשורה לשאלות של ביולוגיה / כימיה אלא להשלכות לוגיות של התכונות האלו.
באופן דומה, העובדה שרצון חופשי הוא משהו שקורס תחת עצמו, ושתפיסת השכר והעונש ברוב המכריע של הדתות אינה עקבית לאורך זמן, סותרת את עצמה, וגם קורסת תחת ההשלכות הלוגיות של עצמה, לא קשורה לממצאים אמפיריים בעולם (אם כי גם אלו רלוונטייים), אלא לאופי הטענות עצמן.מקווה שהתגובה הבהירה טוב יותר מה ניסינו לעשות בפרק, ומדוע הסוגיות שהעלנו הן רלוונטיות לרוב הדתות, וגם ליהדות (האורתודוכסית, לפחות).
יומצויין ותודה על ההאזנה 🙂
-
#8 נכתב על ידי Kaby לפני 10 שנים
היי ירון,
טוב לראות שאנשים מאמינים מגיבים לכם, זה אומר שהפרק נוגע בנקודה רגישה, וכנראה גם הטיעונים רלונטים. גם אני אדם מאמין. ואומנם מאז ששמעתי את הפרקים אני מנסה לנסח לעצמי היטב את עיקרי האמונה. ראשית לגבי מה שעומר כתב, אלוהים "טוב" זה לא אלוהים נחמד. בדר"כ אני מכיר שקוראים לזה אלוהים הוא "אמת", מושג שיותר קרוב לנכון מאשר לטוב. כלומר הילד המלזי החולה זה רע, אך דרכו של אלוהים היא לא הימנעות מ"רע" אלא מ"שקר". אומנם זה עדיין קשה עם הטיעון של "אם הוא כל יכול, שיעשה שתהיה אמת בלי ילדים מלזים חולים", אבל אדם מאמין פותר את זה בכך ש- לנו זה נראה רע אך "נסתרות דרכי הבורא" וכנראה אנחנו פשוט לא מבינים.
רציתי להעלות נקודה לגבי על מה דתות מבססות את האמונה שלהם. כידוע הנצרות מבססת את האמונה (תקנו אותי אם אני טועה), אלוהים שמפרה את אמא של ישו והתחיה של ישו ועוד מספר ניסים שמה שמשותף להם הוא שהם נראו ע"י יחידים (או לפחות לא המון). מה שמעניין שבגמרא מופיעים ניסים מאוד רציניים שישו חולל (אומנם הם לא ניסים לפי הגמרא) אחד שאני מכיר הוא שישו ריחף באויר, הרבה יותר טוב מאשר ללכת על מים!! לעומת הנצרות עיקר האמונה היהודי מבוסס על מעמדים שכללו את כל העם ובמקרה של יציאת מצרים גם עמים אחרים. כלומר סיפור על עם שלם לא היה מצליח לעבור בין הדורות אם הוא לא אמיתי. במיוחד אם כל העם מספר אותו ויכול לומר, כן אני הייתי שם, או כן סבא שלי היה שם.. אם אנחנו מניחים שיציאת מצרים אכן קרתה התוכנית שעשיתם (אחד מהראשונות בסביבות ה20) על יציאת מצרים, הופכת את הסיפור המקראי הנחמד לנס ממש אדיר.. בכל אופן, התוכנית שלכם היתה מרתקת וגרמה לי לחשוב ולהטיל ספק (סביר) במה שאני מאמין. כמו שכל אחד צריך לעשות מדי פעם.
שיהיה לכם בהצלחה ואולי תנסו לחשוב על פורמט של הקלטה מרחוק (עם אביב וערן). -
-
-
-
#11 נכתב על ידי שני לפני 10 שנים
אכן אחלה פרק. ערן היה תוספת מרעננת, תבוא יותר.
במשך שבוע ראיתי את הפרקים באפליקציות באייפון ופשוט נמנעתי מללחוץ עליהם, בעיקר מתוך חשש שאאלץ לשמוע את ברק וירון מגחכים על דוסים בשילוב בדיחות חסרות טעם. אז קבלו חיזוק חיובי כולכם היה כיף להאזין ואחלה פרק.כמה הערות קטנוניות –
לגבי העקידה שהוזכרה, מוסר דתי וגבולות הציות הדתי –
ברור לי כי גם בעבר וגם כיום יהיו מי שחלקו על הרעיון שהציות לאל מוגבל למוסר ה״טבעי״ (או איך שלא נקרא לו. ואולם פעם וגם כיום יש מי שחושב אחרת גם בתוך המסגרת הדתית – לדוגמא, ישנם פרשנים אשר רואים בעוד ניסיון שאברהם נכשל בו, חלקם מעירים כי מיד לאחר העקידה ביתו של אברהם מתפרק, שרה מתה, יצחק עובר לגור ללא אביו ומרגע זה האל אינו מדבר יותר עם אברהם. פרשנויות אחרות (ואגב ממש לא חדשות) רואות בעקידה סוג של מסר למאמינים שחיו אז וככל הנראה כנראה ראו בנוהג של הקרבת ילד דבר רצוי לפיו האל אינו מעוניין במעשים מסוג זה.
לדוגמא :
"שמעו דבר ה' מלכי יהודה ויושבי ירושלים. כה אמר ה' צבאות אלוהי ישראל: הנני מביא רעה על המקום הזה אשר כל שומעה תיצלנה אזניו. יען אשר עזבוני… ומלאו את המקום הזה דם נקיים: ובנו את במות הבעל לשרוף את בניהם באש, עולות לבעל, אשר לא ציויתי ולא דיברתי ולא עלתה על לבי". אומרים חז"ל (תענית דף ד' ע"א) – אשר לא ציויתי – זה בנו של מישע מלך מואב… ולא דיברתי – זה יפתח… ולא עלתה על לבי – זה יצחק בן אברהם”.
"שבמעשה זה… ידעו כל בני האדם גבול יראת ה' מה הוא” הרמב"ם (מו"נ ג', כ”ד).
וקשור באופן הדוק יות לדיון שהיה בפרק, הרב קוק לגבי העקידה –
"אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה. סימן ליראת שמים טהורה היא כשהמוסר הטבעי הנטוע בטבע הישר של האדם, הולך ועולה על פיה במעלות יותר גבוהות ממה שהוא עומד מבלעדה. אבל אם תצויר יראת שמים בתכונה כזאת שבלא השפעתה על החיים היו החיים יותר נוטים לפעול טוב, ולהוציא אל הפועל דברים מועילים לפרט ולכלל, ועל פי השפעתה מתמעט כח הפועל ההוא, יראת שמים כזאת היא יראה פסולה". (הראי"ה – הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מוסר הקודש, ראש דבר כ"ז).
לגבי התנך – בתור מי שמאוד אוהב את הספר אני דווקא חושב שאחת ההפסדים של הציבור החילוני בארץ הוא זניחה מסוימת של הספר אולי מתוך ניסיון להתרחק מסממנים דתיים וחוסר הבחנה (כפי שגם ערן ציין) בין תרבות לדת. באופן מפתיע גם בהרבה ישיבות חרדיות נמנעים מלימוד תנ״ך וקריאה בתנ״ך יכולה להחשיד את הלומד בסטייה מהדרך שמכתיבה הישיבה. יש לכך ודאי סיבות רבות אבל בעיני הסיבה המרכזית היא שחלקים נרחבים מהתנ״ך סותרים כל כך הרבה תפיסות דוגמטיות שיש כיום ביהדות המיינסטרימית. האבות לוקחים נשים רבות, מבשלים בשר עם חלב, הולכים לזונות, האחים של יוסף זורקים את אח שלהם לבור, יוסף חי בבית מצרי וכל הנראה לא ממש שומר על כשרות, משה מתחתן עם גויה, דויד מציץ לאישה שרוחצת בעירום על הגג ושוכב איתה ואלה רק הדוגמאות הפופוליסטיות שיכולתי לשלוף. באופן יותר מהותי אברהם מרשה לעצמו להתווכח עם אלוהים, איוב מלא בהרהורי כפירה והאל מצדיק אותו, הנביאים מדגישים את המצוות החברתיות על חשבון המצוות האלוהיות, קבלת מלא בשאלות קיומיות שלא יעברו היום משגיח של ישיבה כלשהי ועוד. משהו באנושיות של הדמויות שבספר גורם לי להאמין שהיו תקופות בהן חיו יהודים מאמינים ולא כל כך פונדמנטליסטיים, תקופות ששרדו בחלק מסיפורי התנך.עם השנים למדתי לנסות להפסיק לנפנף בטענות כמו – אלו שני סיפורים נפרדים שחוברו (בריאה ומבול לדוגמא), בדברי הימים כתוב שלא דוד הוא זה שהרג את גוליית ועוד. אני חושב שהמחברים הקדומים היו חכמים יותר מאיתנו כיום ולא עשו עניין מלערבב סיפורים כל עוד הם חשבו שהמסר שלהם עובר. באופן מסוים התגובות שלנו לתנ״ך הן לעומתיות לתפיסה הפונדמנטליסטית שרווחות כיום ומונעות מאיתנו פשוט להנות מכמה סיפורים פשוט מעולים וגאוניים (סיפורי יוסף ומגילת אסתר למשל).
ואחרונה ממש קטנונית – אכן עשרת הדיברות מנוסחות מעט שונה אבל בשונה מסיפור הבריאה או המבול בהם יש הבדל מהותי בין שני הסיפורים שמרכיבים כל אחד מהם, הרי שעשרת הדיברות אינן שונות באופן מהותי למרות שינויי הנוסח.סליחה שהארכתי, ותעשו עוד כאלה
-
#12 נכתב על ידי שני לפני 10 שנים
הי
במקרה או שלא 🙂 בדיוק יצא פרק של Rationally Speaking שמארח את האחד והיחיד ניל דגראס טייסון. זה מן פרק תגובה שהוזמן על ידי טייסון בכדי להשיב לביקורות שיצאו נגדו מפעילים אתאיסטים לאור הסרטון הזה – http://bigthink.com/think-tank/neil-degrasse-tyson-atheist-or-agnostic
מעניין ומעלה נושאים שעלו בפרקים שלכם.פורים שמח
-
-
#13 נכתב על ידי ×©× ×� לפני 10 שנים
ש×�×�×� ×¢×�×�ר -×�×�×�×� ×�×�×� ×¢×�רר×�×� ×¢×� ×�×� ש×�×�ק×� ×�פ×�ס×�ק×� ×�×�×�×�×�×�×�×� ×�×�×�. ר×�×� ×�״ר×�×´ ×�×�×�ר ×�×�×� ×�×�×�×�×�×� ש×�ש ×�×�×�×�ק×�×� ×¢×� ×�×�. ×�×� ×�×�×�×� ×�×�×� ×�×�×� ×�×�ר×�×�×� ×�×�×� ×�×�×�×�×� ש×�ש ×�ר×�×�×� ש×�×� ×�ק×�×�×�×� ×�ת ×�ק×�× ×¦× ×�×�ס ×�×�×�×¢×� ×�×�×� ×©× ×ª×§×�×� × ×ª×§×�×� ×¢×� ×�×©× ×�×�.×�×�×�×� ת×�ק×�× ×�×� ×�×�רת×�×�×� פס×�×�×�×�×�×�×�×�×� ×©× ×¢×©×� ×�×�×�×�×�ת ×¢×� ×�×©× ×�×�, ×�× ×� ×�×�×�×� ×�תת 100 ×�×�×�×�×�×�ת ×�×�×�. ר×�×� × ×©×�×� ש×�×�×�×�×�ת ת×�ר×� ×�×�×�צ×�×�ת ×�×¢×�×�×�, ×�×�ס ×�×�×�×�×�×�, ×�×�ס ×�×�×�×�×�× ×�×�.×�×�×� ×�×�×� ×�×� ×�×�×¢×� ×�×�×�×�×�×�, ×�×�×¢×�×� ×�×�×� ש×�×�×�×� ×�ת×�ק×�× ×�×� ×�×�×�×� קצת ×�תע×�×�×�×� ×�×�×�×�.×�×�ר×�×�×©× ×�
-
-
#17 נכתב על ידי שי לפני 10 שנים
��� קשר �פ�ס�:http://jn.physiology.org/content/67/5/1114defuq?
-
- רישום לרסס תגובות
- ספק סביר – תוכנית #167 – ההיסטוריה של טיפולי המרה
- ספק סביר – תוכנית #164 – טיפול בשתן
- ספק סביר #162 – זיכרון ומריחואנה
- ספק סביר #161 – רצח בבנגלדש, מכות באוסטרליה, וכיף בכללי
- ספק סביר – תוכנית בונוס #13 – House of Numbers
- ספק סביר #157 – מחקרים שובניסטיים וחיסון חצבת קסום
- ספק סביר #156 – חוואים מתאבדים ודולפינים אונסים
- ספק סביר – תוכנית בונוס #11 – הבוהים בשמש
- ספק סביר #154 – מאמינים חפים מפשע ופורמולה סינית מעניינת
- ספק סביר – תוכנית בונוס #9 – אתאיזם (חלק א)
"הנטואיזם, האמונה שיבוא אל ויעשה שלללשרררפפששלשפפפפ?" – ירון אסא