ספק סביר #128 – חיות מגניבות, נשמה קוואנטית ומדענית מעוררת השראה
ספק סביר – תוכנית #128 – הוקלטה ב-06/01/2013
הורדה למחשב: לחצו כאן.
פירוט התוכנית:
00:00 – הקדמה
01:25 – כלבלבים חנוטים
1. קבר האחים שהתגלה, וכאן.
2. דיברנו על חניטת החסידות בתוכנית 98.
11:00 – הנשמה הקוואנטית
1. כתבות הסוקרות את ה"תיאוריה": כאן, כאן, וכאן.
2. עוד על האמרוף ופעילותו העניפה בנושאים אלו.
31:30 – ריטה לוי-מונטלצ'יני
1. עליה ופועלה.
37:40 – חיות מגניבות
50:00 – איפה טעינו ופינת ההמלצה
56:30 – ספק סביר
והפעם – DNA, בהשתתפות רן גלושניידר
1. הצליחו לקודד קבצי מחשב ל-דנא ב-99.9% אמינות למעגל קריאה-כתיבה.
2. התגלה כי בתאים סרטניים (מ-5 קבוצות עיקריות), שיעור ה-dna הארבע סלילי גדול פי 100 מבתאים רגילים.
3. אקדח הצפוי להכנס לשימוש בבריטניה יתייג אנשים ב-dna ייחודי, שיאפשר לזהות אותם במסדרים וכו׳ עד לשבועות אחרי התיוג.
עקיבא הגריל כי #2 הוא שקר
1. כך יצא.
2. לא, אבל כן התגלה ש-DNA ארבע-סלילי משתתף בתהליכים אמיתיים.
3. אכן כן.
להורדות אוטומטיות של פרקים חדשים – ביצוע מנוי לספק סביר
-
-
שלום ירין ותודה.
1. הא?
2. כפי שרן כבר אמר זה הוא – רן גלוסשניידר שקפץ לצפות בהקלטה וזרקנו עליו מיקרופון.
הוא השתתף במהלך תוכנית שלמה אך נעלצנו לקחת את הספק הסביר משם ולהלבישה על זו ביחד עם
עוד קטעים מתוכניות אחרות. סליחה על הבלבול ועל סוג של חוסר הכבוד כלפי רן.
ועל הדרך, כמובן שהיו הרבה טעויות במהלך התוכנית, אך כרגע יש לי רק אחת בראש:
בקטע על הנשמה הקוואנטית כאשר אני אומר "גיאומטריית זמן מרווח" פעם אחר פעם, כוונתי ל"מרחב" ולא "מרווח". אם כי כל מרווח הינו סוג של מרחב.
יום טוב-
#3 נכתב על ידי ירין לפני 11 שנים
הא?- תאזין ל 8 השניות הראשונות של הפרק, בזמן ה disclaimer יש סאונד שמשמש בימים כתיקונם לפתוח את פינת "איפה טעינו" נדמה לי. ממש לא הצלחתי להבין מה ברק אומר מרוב שזה חזק.
"גיאומטריית זמן מרווח" – גם ככה זה יותר מדי מילים למושג חדש (בשבילי לפחות :\ )
רן באמת או ספק סביר- תיארתי לעצמי, כמאזין קבוע שמתי לב הרבה פעמים שמישהו שלא היה כל הפרק פתאום נמצא באמת או ספק סביר או בכל אייטם אחר.
אגב לאן נעלמה אביב? -
-
-
-
המילה microtubules הוזכרה באייטם של הנשמה הקוונטית. בקונטקסט הזה אין לה שום משמעות או היגיון (לא אשמתכם כמובן…), אבל למעשה מדובר בנושא מעניין למדי.
ה-microtubules הם סיבים שמהווים חלק משלד התא. הם נבנים ומתפרקים כל הזמן, ורצים עליהם כל מיני מנועים מולקולריים כמו על מערכת מסילות רכבת.
מי שמתעניין יכול להתחיל בדף + סרטון קצר באתר דווידסון-אונליין:
http://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/life_sci/המיקרוטובולים-–-עמודי-התווך-של-התא -
#9 נכתב על ידי שני לפני 11 שנים
שלום לכם.
אכן ברק שלח את הסרטון שבו פרופסור מישו קאקו (או איך שלא כותבים את שמו). לאחר ההערה של ברק אכן שמתי לב שהוא מתראיין בכל חור כמעט.
למרות זאת אני חייב להעיר שמצפייה בראיון לא עולה שהוא טוען שחייזרים ביקרו כאן אלא אומר שאותו הספר (שלא קראתי) מרכז את המקרים שלא נמצא להם הסבר (וודאי שזה לא אומר שמדובר בחייזרים) לאחר מכן הוא משתעשע במחשבות על מה יהיה אם יגיעו חייזרים איך הם יגיעו וכד'. אני חושב שהוא אכן משחק על הגבול אבל לדעתי הוא לא חוצה אותו וזה לגיטמי בעיני.
וכאן לדעתי עולה עניין שיכול להיות דיון מעניין (ואני משער שאנחנו נסכים לגביו) – אני אתכם לגמרי שספקנים וספקנות הם קריטיים אבל יכול להיות שלאנשים כמו הפרופסור הנ"ל יש תפקיד מאוד חשוב בהתפתחות המדעית בדיוק כמו שלספקנים יש. לו כולנו היינו רק ספקנים אני חושש שחלק מהפריצות המדעיות וההגותיות של האנושות לא היה מתאפשר וחשוב לדעתי להכיר בחיסרון הזה. אנשים כמותו שהולכים על הגבול, נאמנים מדע מצד אחד אבל מוכנים לשחק בדמיון ולפעמים להתקרב לגבול של פסאודו מדע (בדיוק כפי שהוא עוסק בתאוריית המיתרים).אחלה יום
שני-
אהלן שני.
בגדול אני מסכים אתך. למיצ'יו קאקו יש מקום בפופולריזציה של המדע. זה דבר חושב, אין הרבה אנשים שעושים את זה ויש עוד פחות שעושים את זה טוב. מיצ'יו עושה את זה לא רע בכלל והוא מגיע להרבה מקומות. הבעיות מתחילות כאשר הוא מתעסק בנושאים שהם המומחיות של ספקנים, כמו ביקורי חייזרים בכדור הארץ. אינני זוכר ומשום מה אני גם לא מוצא את הקליפ שקישרתי אליו.
בהנחה וזה זה:
http://www.youtube.com/watch?v=4gASpvZFCww
אז אני רואה את זה קצת אחרת ממך. יכול להיות שהוא משתעשע ויכול להיות שלא (מההיכרות שלי אתו הוא לא) אבל זה לא ממש משנה. מה שבטוח זה שהוא מציג טיעונים קלאסים ושגויים של מאמינים כטיעונים חיוביים ולדעתי בבירור דוחף לכיוון המסקנה כי חייזרים ביקרו/מבקרים בכדוה"א . בוא נסתכל:Reporter: Do UFO's without question exists?
Michio: 95% of sightings can be immediately identified as….It's the 5% that give you the willies. 5% remain totally unexplained…. And we're talking about generals, we're talking about airforce pilots, we're talking about governors of state.
זו שגיאה קלאסית של מאמינים – המתבונן המיומן/המקצוען – שזה סוג של ארגומנט מסמכות. טייסים אינם מומחים לזיהוי חפצים בשמיים או להתבוננות ככלל, ועדותם של ראשי מדינה וגנרלים אינם אמינים יותר מאלו של כל אדם אחר.
Reporter: Can I have a UFO that is not necessarily from some other place?
זה ממש מגניב – המנחה אשכרה מרים להנחתה רציונלית/ספקנית כמו:
"וודאי, זה שיש חמש אחוז בלתי מוסברים זה רק אומר שיש חמש אחוז בלתי מוסברים. ולקפוץ למסקנה כי מדובר בחייזרים זו לא יותר מאשר קפיצה. הנה כמה הסברים חלופיים למה זה יכול להיות:……….."
אבל במקום זה אנו מקבלים את זה:Michio: It's possible but we looked at all the alternatives. These are multiple sightings by multiple modes. In other words, pilots, eyewitnesses, radar, visual sightings… These are very hard to dismiss…
מיצ'יו מבטל את עצם הרעיון של הסברים חלופיים אפשריים בטענה המגוחכת שכולם נבדקו ונפסלו ואז מבקש לחזק את הארגומנט שלו באומרו כי יש הרבה תצפיות ומסוגי מקורות שונים, ואז הוא מפרט. הדבר הראשון לשים אליו זה כי הפירוט שלו מסתכם, תעכלס, בשתי סוגי מקורות. ראדר זה אחד ואני די בטוח שעדי ראייה וטייסים הם בני-אדם שמשתמשים בעיניהם בכדי לזהות תצפיות ויזואליות. הוא היה יכול להוסיף ,נגיד, צילומים אבל זה לא ממש משנה. אלא אם כן, יש הצטלבויות של סוגי המקורות השונים זה סתם עוד ארגומנט מפופולריות. אני חושב שהוא התכוון להצטלבויות וחבל כי הוא טועה (ולכן מטעה) ובגדול. ישנם מאט מאוד מקרים בהם הוצגו ממצאים מצטלבים ולמיטב זיכרוני, לאחר שאלו נחקרו בצורה ביקורתית, הם חדלו להיות מקרים של ממצאים מצטלבים. לבסוף, כן, קשה להתייחס למקרים הטובים (נניח שהוא הביא אחד או כמה כאלה) בביטול, אך אין זה אומר שמדובר בחייזרים או שאין הסברים חלופיים.
…the handful of things that still cannot be explained defy known laws of physics.
זה נכון, בהנחה ואתה לוקח את הדיווחים של אנשים כתיאורים מדויקים של המציאות, אבל למה שנעשה משהו כזה לאחר שכבר מצאנו כי חלק לא קטן מתשעים וחמש אחוז לא היו כאלה.
Reporter: And by definition does this confirm the existence of life on other planets in your opinion.
Michio: I wouldn't go that far. We need DNA or an alien chip. That would nail it to the wall right there. We don't have that. We don't have the smoking gun,…
או! סוף סוף מיצ'יו מסתייג, באומרו שאין פה הוכחה חד משמעית.
… but this book is as close as you're gonna get to the smoking gun. We're talking about senior military officials who were involved in these investigations saying that we are clueless…
אך אז הוא אומר כי הספר הזה זה הכי קרוב שיש לנו להוכחה חד משמעית, חוזר על הארגומנט מסמכות ומוסיף חרחור מיסתורין לטעם טוב.
כל מה שמיצ'יו מדבר עליו אח"כ זה בעיני באמת שעשוע עם רעיונות מדעיים ואינני מוצא בהם הרבה לשלילה.מהתסתכלות ספקנית יש כאן הרבה רע. מיצ'יו נותן את האוטוריטה המדעית שלו לקידום הרבה רעיונות גרועים, שקיומם של חייזרים הוא הקל ביניהם.אלו השגיאות הלוגיות, הייצוג השגוי של חקר עב"מים והרציונל הנחות שבאמת חמורים. וחמור מכך, אלא הם בדיוק הטיעונים בהם משתמשים מאמינים שזוכים למשנה תוקף בעיני הצופה הממוצא והמאמינים יחדיו.
כל זה לא אומר שאסור להקשיב למיצ'יו או שהוא מקור רע למדע. זה כן אומר שבנושאים ספקנים והייתי מוסיף תחומי מדע שהוא לא מיומן בהם (ביולוגיה, נורולוגיה…) הוא אינו מקור טוב וזה ממש חבל שהוא זה שמופיע ב"חיוג מהיר" של תוכניות הטלוויזיה בנושאי עב"מים במקום ג'ו ניקל, פיל פלייט, סטיבן נובלה וכ'ו.
ולגבי הרעיון שהעלת שללולא התעסקויות כמו שלו על טפר הפסאודו מדע כמות או גיוון התגליות/המצאות היתה פחותה, אני מסכים אך תוכנית חדשות זה לא המקום ורציונל פגום זו לא הדרך.
יום טוב.
-
-
#12 נכתב על ידי שני לפני 11 שנים
-
-
#14 נכתב על ידי shannoga לפני 11 שנים
-
אבל בדבריך מקודם כתבת שאם כולם היו "רק ספקנים", אי אפשר היה לבצע פריצות מדעיות והגותיות משמעותיות. ואז אתה אומר שסופרי מדע בדיוני כן מסוגלים לעשות פריצות שכאלו, כלומר, הם לא "רק ספקנים".
אני כמובן מסכים – אני פשוט חושב שמלכתחילה אתה "מתקיף" ישות שלא קיימת. אף אחד אינו "רק ספקן", והחיסרון עליו אתה מדבר, לא קיים. כמובן שכדאי שלא להפריז ולא להיות ספקן מוחלט. אבל באותה מידע כדאי שלא להפריז בשום דבר אחר בחיים, אז זו לא מסקנה יחודית לתחום הספקנות.
האזהרה, בעיני, מיותרת.-
#16 נכתב על ידי שני לפני 11 שנים
חשבתי שהגבתי לזה ?????
אני אכתוב שוב.
אנחנו ממש לא מתווכחים בעניין הזה. אני רק הגבתי לאמריה של ברק לסרטון של הפרופסור קאקו, לפיה דבריו בסרטון "אינם מתיישבים אם מה שספקנים חושבים".
צפיתי בסרטו שוב ושוב ולא מצאתי משהו שאדם שאינו "רק ספקן" יכול לפסול כעובר את הגבול. אולי משחק על הגבול, אולי מעט ילדותי אבל לא הייתי מגיע למסקנה שצריך להיזהר בדבריו של פרופסור קאקו.
למעט העובדה שהוא אכן יצאנית של תקשורת אני לא מוצא למה דבריו אינם מסתדרים אם מחשבות של ספקנים (וכמובן שלא ראיתי ושמעתי את כל מה שאמר הפרופסור).ודבר שני הייתי נזהר כמובן לומר ש"אף אחד אינו רק ספקן" אני מכיר כמה כאלה אישית ולכן האזהרה הזו אינה מיותרת בעיני.
פורים שמממממממחחחחחחחחחחח
-
-
-
-
-
#19 נכתב על ידי שני לפני 11 שנים
בעניין אחר –
אישתי בחודש תשיעי (היא לבד ולא "אנחנו").
לאחר שהלידה הראשונה הייתה קיסרית החלטנו לשכור שירותיה של דולה מאוד נחמדה.
הבעיה היחידה שלי עם העניין היא כמות ה"רפואה הטבעית" שמגיעה עם כל דולה כזו.אז ככה, קיבלנו מרשם של –
כמוסות שמן נר הלילה – שאמורות גם לעזור בריכוך של משהו.
תה פטל – שאמור לעזור לרכך את צוואר הרחם.
ועוד כמה דברים שפסלנו על הסף גם בגלל שזה לא ממש משכנע וגם בגלל שכמובן המחירים הם מטורפים (180 ש"ח לכמוסות שמן נר הלילה שלשמחתי אשתי החליטה לא לקנות).דבר אחר שאני באמת לא יודע איך לשפוט הוא מכשיר "מאמן לידה" בשם Epi-no שאמור לסייע במניעת קרעים או חתך בפירנאום במהלך הלידה. אני חייב לומר שזה נשמע שיש בו אישהו הגיון אבל אין לי מושג לגבי האם זה באמת עובד.
למה אני חושד ("אני לא חשדניסט") –
המכשיר הזה מאוד יקר (בסה"כ בלון עם משאבה), אי אפשר להחליף בו רק את הבלון ולטענת המפיצה בישראל אסור באיסור חמור להעבירו ליד שניה מכיוון שהוא לדבריה "לא ניתן לחיטוי". ההגיון שלי אומר שמדובר במסחטת כסף שהרי אין שום בעיה לאפשר החלפת בלון בלבד ואולי אני טועה אבל גם נשמע לי מוזר שאי אפשר לחטא אותו שהרי אם זה נכון אז גם לאותה אישה אסור להשתמש בו יותר מפעם אחת. "וכאן התחלתי לחשוד".באתר שלהם יש הפניות למחקרים (לא רבים) –
http://www.epi-no.co.il/downloads.asp
, אבל אני מודה שאין לי את הכלים לקרוא את מסקנות המחקרים.בקיצור אני אשמח אם תוכלו להקדיש אייטם לדולות וחבילת ההמלצות היקרה שהן מביאות עימן.
-
שלום שוב וברכות על מה שהולך לצאת לבת זוגתך שמה.
עברתי על החומרים אך לא הצלחתי למצוא מספיק דעות מומחים בכדי להבין מה התפיסה המדעית המקובלת בנושא זה ואין לי מספיק ידע בכדי להעריך את הרציונל הרפואי העומד מאחורי הדברים. במילים אחרות, זה מעבר ליכולת שלי (למעשה של ספק סביר) במיחוד בהתחשב בכך שבריאות בת-זוגתך והדבר הזה שיצא מממנה מוטלים על כף המאזניים. אנא פנה לרופא/ה שלכם ובקשו הפניה למומחה/חית או/ו למקורת אינפורמציה אחרים.
שוב ברכות ושיהיה בהצלחה.
-
-
- רישום לרסס תגובות
- ספק סביר – תוכנית #169 – ארץ חלולה
- ספק סביר – תוכנית 165 – שחזורי פסיכולוגיה
- ספק סביר – תוכנית #164 – טיפול בשתן
- ספק סביר #161 – רצח בבנגלדש, מכות באוסטרליה, וכיף בכללי
- ספק סביר #157 – מחקרים שובניסטיים וחיסון חצבת קסום
- ספק סביר #155 – תדרים, עכברים והדברים המשפיעים עליהם
- ספק סביר – תוכנית בונוס #11 – הבוהים בשמש
- ספק סביר #154 – מאמינים חפים מפשע ופורמולה סינית מעניינת
- ספק סביר #153 – מים חיים, סרטן מדבק ודבק רפואי
- ספק סביר – תוכנית בונוס #10 – אתאיזם (חלק ב)
עבודה טובה חוץ מ:
1-שמתם לב לסאונד של ה"ההאאווו!" בתחילת הפרק?
2-מי זה רן שמשתתף בספק סביר?