ספק סביר #73 – קינסיולוגיה, מלחמה בשיתוק, חיות צמחוניות ופרסומת הומאופתית
ספק סביר – תוכנית #73 – הוקלטה ב-27/08/2011
האזנה באתר:
הורדה למחשב: לחצו כאן.
ברק לא היה איתנו התוכנית, ולכן איכות הקול ירודה. עמכם הסליחה.
פירוט התוכנית:
00:00 – הקדמה
01:10 – קינסיולוגיה יישומית.
1. על ממציא השיטה – ג'ורג' גודהארט (George Goodheart).
2. על השיטה – Applied Kinesiology, וממילון הספקנים.
3. משתמשים בשיטה כדרך אבחון ומכירה באינספור שיטות אלטרנטיביות אחרות
בין היתר – צמדי פאוורבלאנס, שמיכות מגנטיות, טיפולים באלרגיות, חסימות אנרגטיות, ועוד.
סרטון הפרכה של שיטת האבחון ע"י Skeptic Zone.
הסבר של שיטת האבחון והפניות נוספות.
4. הקולג' של הדוקטור הטוב ללימוד השיטה.
5. להבדיל – חקר התנועה האנושית – תחום מדעי לעילא ולעילא.
6. ובנוגע לטענה השגורה שהרפואה הקונבנציונאלית מטפלת רק בסמפטומים (באדיבות SilentMike).
19:20 – נמצא הגורם ל-ALS.
1. המאמר מ-Nature.
2. סרטון המתאר את התגלית והמחקר.
3. על אף מה שאמרתי, אכן סטיבן הוקינג חולה ב-ALS.
26:05 – PETA מנסים להפוך חיות לצמחוניות
29:50 – NASA עונה לבהלת הציבור
31:20 – פסילת פרסומת לתכשיר הומאופתי בישראל
36:50 – ספק סביר
והפעם – על מנהגי קבורה
1. ברומא העתיקה, הגבר המבוגר במשפחה היה מנסה לשאוף את הנשימה האחרונה של העומד למות.
2. כאשר מת מישהו ממשפחת המלוכה בסקוטלד, קברו חזיר בבור מלח, ולאחר שנה היו שמים את ראש החזיר בקבר שלו.
3. באירופה היו שתקנים מקצועיים, שתפקידם היה להיות עצובים בלוויות.
1. אכן.
2. שקר – כאשר סקוטי מת, שמו על החזה שלו ערימת עפר המסמלת את הגוף, וערימת מלח המסמלת את המוות.
3. אכן כן.
להורדות אוטומטיות של פרקים חדשים – ביצוע מנוי לספק סביר
-
קודם כל ALS היא כן המחלה שסטיבן הוקינג סובל ממנה:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking#Illness
חוץ מזה אני בד"כ לא עושה פלאגים לעצמי אבל במקרה בעניין הזה של הרפואה שמטפלת "רק בסימפטומים" כתבתי משהו שאני מאוד אוהב.
-
-
-
בצד שני אחר חושבים גם דברים לא טובים על הדעה שלי לגבי כך שכדוה"א הוא כדורי בקירוב. לא כל אי-ההסכמות הן שקולות.
ואם כבר, אז דבר אחד נלעג שכן הגיע מהתרבות "שלי", (התרבות הליברלית המודרנית) במידה רבה זה רעיון העיוועים של הרלטיוויזם התרבותי. לא כל התרבויות שוות. הטקס האמור הוא אידיוטי, וזה בסדר. גם ההתנהגות באצטדיוני הספורט היא אידיוטית. כל עוד נהנים אין שום בעיה עם זה, כל עוד מבינים במה מדובר ושומרים על פרופורציות. אידיוטיזם זה חלק מהחיים. הבעיה היא ברעיון שבורא היקום הכל יכול ציווה על הטקסים והמעשים המטופשים האלה. כי אז זה מרומם את המעשה האידיוטי לרמה של מעשה חשוב ונשגב. וכאן אנחנו מתחילים להיכנס לצרות.
-
-
-
קודם כל גם אם זו מסורת של שבט אפריקאי שכוח אל אז זו מסורת פרמיטיבית ואידיוטית.
ההבדל הוא שבעוד שעל מסורות אידיוטיות של שבטים שכוחי אל אני צוחק, על מסורות שנכפות עלי ועל אנשים בסביבתי אני בוכה. אגב אין פסול במסורת "אידיוטית" בהכרח. הרבה מהדברים שכולנו עושים הם די מטופשים עם חושבים על זה. אבל חשוב להכיר בכך שהם מטופשים. אם אתה חושב שהמעשים שלך הם יותר מסתם משהו שאתה עושה מתוך הרגל והשתלבות בחברה, שזו מצוותו של בורא היקום הכל יכול, אז כנראה שתהיה לנו בעיה בהמשך.
-
-
-
-
-
ועוד משהו קצת יותר כללי.
מה שאני מאוד אוהב בספקנות זה היכולת להעמיד כל הזמן את הדעות של עצמך במבחן, לשאול עליהן שאלות, להיות מוכן לאתגר את הדעות של עצמך.
מי(יק) שמשכונע שהתרבות (ושוב, לא הדעות, התרבות) שלו עליונה יותר, מודרנית יותר או נאורה יותר מזו של מישהו אחר בבירור לוקה ביכולת הזו לנסות להעמיד את האקסיומות שלו לבחינה מחודשת.
היה ספקן, אולי אתה שבוי באוסף של דעות קדומות על מי שנראה לך פרימיטיבי ובעצם בוחר להיצמד לתרבות שלו בצורה שהיא בשום אופן לא פחות מוצדקת מהבחירות התרבותיות שכל אחד אחר עושה.-
וואו. מי שמדבר על יהירות.
בשאלות של השקפה ברור שאפשר לבדוק, אם לא את המעשה עצמו את הבסיס העובדתי (או הכביכול עובדתי) שלו. למשל למה עושים X. אני חושב שהבהרתי את כוונתי אבל בשל התעקשותך להבין את מה שמתחשק לך אני אחזור ואבהיר.
כולנו עושים דברים "אידיוטיים" כל הזמן, לא משנה מה התרבות שלנו. זה יכול להיות להדליק נרות חנוכה, או לשים עץ מחט בבית באמצע דצמבר, או לצבוע חצי גוף בירוק ולשאוג קריאות עידוד מול חבורה של אתלטים שמתנגשים האחד בשני הבלי סיבה נראית לעין. כל הדברים האלה הם "אידיוטיים", וזה בסדר. זה בסדר כל זמן שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים ולא מייחסים לזה משמעות וחשיבות מעבר. מה שמוריד מהמילה אידיוטי את המרכאות ומוסיף את המילה פרמיטיבי זו הסיבה והאמונה. אם אתה לובש תליון תלתן בגלל מנהג וזהות וכי זה מרגיש לך יפה זה דבר "אידיוטי" אבל לגיטימי לחלוטין. אבל אם אתה עושה את זה כי אתה באמת מאמין שהכוחות הקוסמיים של היקום עוזרים לך בגלל הכוח של התלתן, אז זה אידיוטי.
ואם להתייחס לדעה שאתה מביע בהודעה השניה שלך (שהיא לא "יותר כללית" אלא פשוט אד הומינם), אין להתעלם מהעובדה שהיא פשוט לא קונסיסטנטית לוגית. אתה מביע תפיסה ערכית תרבותית של רלטיוויזם תרבותי, שבו בזמן שוללת את הרעיון שתרבות אחת עליונה על אחרת, וטוענת שהיא עליונה על תרבות אחרת (שלי). כלומר רק לך מותר להגיד מה ראוי ומה לא ומה יותר טוב ומה פחות טוב. בעצם לא הסברת למה מה שאמרתי לא בסדר. רק ניפנפת באצבע ואז עשית את אותו הדבר שאסרת עלי לעשות. אל תדאג יותר מדי בקשר לזה. זה תמיד קורה די מהר אחרי שעולה טיעון הרלטיוויזם התרבותי.
ומאחר שאתה כל-כך דואג לשלומי הרשה לי להרגיע אותך. הטיעון שלך לא מחזיק (כמו שהסברתי לך), וההצהרות שלך לא ממש מגובות בראיות. בניגוד לחששך אני יודע טוב מאוד למה אני מאמין במה שאני מאמין. היה לי הרבה זמן לחשוב על הדברים האלה. ולך?
-
מה הבעיה הלוגית עם לומר שכל התרבויות הן לא עניין לוגי ולאף אחת אין יתרון על השניה (כולל שלי כמובן)?
לא אמרתי בשום מקום שלי מותר לומר מה עדיף ממה.למעשה, אין הבדל גדול בין לענוד תליון תלתן לבין ללבוש חולצה כשיוצאים מהבית בקיץ, לאף אחד מהם אין נימוק מדעי אלא שניהם עניינים תרבותיים שנוהגים במקומות שונים. ללעוג לתרבות של מישהו אחר רק בגלל שאתה חושב שהתרבות שלך יותר מוצלחת זה מתנשא ומכוער. אין שום דבר "אובייקטיבי" שעדיף בתרבות שלך מאשר בתרבות של מישהו אחר, זה הכל בראש שלך.
אם מישהו שחי בתרבות שבה עונדים תליון תלתן היה נוהג כך – הייתי מכבד אותו על כך ולא בז לו או מתנשא עליו גם אם אני עצמי בא מתרבות של חולצות.
-
-
-
-
-
-
-
בנוגע להטלת כללי מוסר על חיות המחמד שלכם: זה לא אידיוטי. או לפחות, זה לא אידיוטי אם אתה מקבל את תפיסת העולם לפיה אכילת בשר היא לא מוסרית גם ברמה הגלובלית, כי היא מובילה לכריתת יערות גשם, ולכן להתחממות הגלובלית, וכו' וכו'. כלומר, אנחנו מצילים את החיות שלנו מביצוע החלטות שמובילות לפגיעה בעולם כי הן לא מבינות אותן.
(אין בכתוב למעלה בשביל לרמוז שאני צמחוני, שחיה כלשהי מחיות הבית שלנו אוכלת רק אוכל צמחוני, או שאני תומך ב- PETA, ולא חושב שהם ארגון פופוליסטי שמשתמש באמצעים זולים במיוחד בשביל להדחף כל הזמן לסדר היום הציבורי).
-
-
-
אכן, לתמהיל מעניין של חלק מהטיעונים האלו אני ממליץ על:
http://www.ted.com/talks/mark_bittman_on_what_s_wrong_with_what_we_eat.htmlאם כי זה פרקטי מאוד, ולא מתחכך עם אזורים כמו הטענה של PETA.
-
-
-
-
תודה על כל התגובות. נראה לי שרצוי להנמיך קצת את גובה הלהבות – אמנם כולם מתבטאים באופן רהוט ומנומס, אבל בתוך צורת הביטוי הזו מתבצעים שווי הערך לסטירות מצלצלות.
בנוגע לגישה האישית שלי כפי שביטאתי אותה בתוכנית – היא נבעה מרמה מאוד לא רציונאלית אלא סובייטיבית, בה ההתייחסות שלי לטקס החליצה נקבעת בעיקר מהעובדה שהוא מגיע ממסכת מנהגים שאין להם שום קשר לעולם הערכים שלי, ועדיין נכפים על החיים שלי ממגוון זויות והזדמנויות (נכפים = נדרשת ממני השקעה כספית משמעותית ע"מ להמנע מהם).
לכן אני יכול להתלהב באופן אקדמאי מיחסי המסמן-מסומן במנהג הסקוטי העתיד, ובמקביל להגיב מהבטן באופן שמבטא גם מרירות ותסכול על טקס החליצה.לא רציונאלי, ואם היינו עושים אייטם שמבצע ניתוח תיאולוגי השוואתי הייתי מגיב באופן שונה, אבל זה מה יש. כך שהשאלה מדוע התייחסתי לנושא בזלזול (שחלק ממנו גם נחתך בעריכה) נענית לא על ידי טיעון סדור ומגובה עובדתית, אלא על ידי ניסיון חיים ומגוון אירועים לא נעימים שנאלצתי להתמודד איתם.
לצורך העניין, אין כמו להתפשר על משהו אישי כמו מנהגי הקבורה שאני מעוניין לעצמי (מטעם הסיוט שזה יעשה למשפחה שלי, והעלות הכלכלית הכרוכה בכך), על מנת לגרום לי להתייחס בבוז חסר ביסוס לתרבות הדתית בה אני מוטמע.עכשיו, ברמה הרציונאלית, אני מצד אחד מזלזל בטקס כי גם בתוך הערכים והמסגרת שהוא פועל בה הוא פיתרון גרוע, ובמקביל אני לא מסכים עם הערכים והמסגרת.
נתחיל מהראשון:
אני אהיה הראשון להודות שטקס החליצה "עדיף" על טקס קבירת החזיר, כי הוא ממלא צורך פונקציונאלי קהילתי וסוציאלי – הוא מטמיע את המחויבות כלפי האלמנה בקהילה, ויוצר מנגנון לחץ נגדי לאכזריות האנושית. במובן הזה יש בו משמעות למסמן (הטקס), בניגוד לטקס הסקוטי, בו ניתן להחליף את המסמן בכל מסמן אחד, מבלי שישתנה משהו מהותי.יחד עם זאת, מהמקום אליו התרבות שלנו התפתחה היום אני יכול לזהות מנגנונים אחרים, שהיו משיגים תוצאה טובה בהרבה (ברמה הפונקציונאלית), ושהיה עדיף להחליף את טקס החליצה בהם (לדוגמה – מענק אלמנות, ביטוח לאומי, איסוף תרומות מהקהילה וכו').
יש לי הערכה אליו בהתחשב בתקופה שהוא נוצר, אבל במקביל, בשקילת כל המנגנונים האפשריים, אני מרגיש בנוח לבוז לביצוע טקס החליצה היום, בהיותו אחד המנגנונים הפגומים ביותר שאנחנו מכירים להגשמות המטרות שלשמן הוא נוצר.
נא לא לבלבל עם ביקורת על הערכים שהוא מבטא – אני רק אומר שבהתחשב בערכים האלו (כולל שמירת המסורת וכו'), יש פתרונות טובים בהרבה, ולכן זה פיתרון גרוע ועלוב גם בתוך הקונטקסט שהוא מתיימר להיות בו היום.ונמשיך אל השני:
מעבר לרמה הזאת, חלק מהערכים שהוא מבטא בתוכו (כמו ההתייחסות למעמד האישה, לתפקידים המגדריים, ולהחלטת הקהילה בנוגע למסלול החיים של הפרט) מתנגשים חזתית עם הערכים שאני מחזיק בהם, ולכן אני חושב שהוא ברברי, מסוכן, פרימיטיבי וכו' וכו'.
זהו שיפוט ערכי שנתון לכל הסייגים הרלטיוויסיטיים שציינתם בשרשור התגובות.לסיכום:
1. ברמת ההתייחסות היומיומית שלי, הטקס הזה הוא אחד מהמאפיינים הרבים שחורים לי בתרבות הדתית שמקיפה אותי ומכתיבה אלמנטים מסויימים בחיים שלי.
2. ברמה הרציונאלית, גם בתוך מסכת הערכים והקונטקסט שמכילים את הטקס הזה, הוא פתרון גרוע לסט הבעיות שהוא מבקש לתת להן מענה.
3. ברמה הרליטוויסטית שיפוטית – חלק מהערכים העומדים בבסיס הטקס הזה מתנגשים חזתית עם הערכים שלי, ולכן אני חושב (ברמה הסובייקטיבית) שהוא מוטעה מיסודו.רוב תודות על הדיון, ואנא בואו ננמיך את גובה הלהבות.
יומצויין-
סבבה. פשוט לפעמים בולשיט זה בולשיט, וצריך להגיד את זה. שכל אחד יעשה מה שמתחשק לו, גם אם זה אידיוטי ופרמיטיבי. הבעיה היא כשדוחפים את זה לגרון של מי שלא מעוניין כמוני וכמוך. במקרה כזה אין שום דבר לא רציונלי בלהביע דעה מאוד שלילית. מי שמאמין בהבלים ודוחף את האמונות שלו לחיים של אחרים עלבון זה המינימום שמגיע לו.
מבחינת להבות וכו', אני סיימתי כבר לפני שהתערבת.
-
-
-
טוב ירון, אני יכול להסכים עם רוב מה שאתה אומר:
הרעיון של ייבום וחליצה הוא בבסיסו חיובי בהתחשב בתקופה שבה הוא נוצר ונועד לשפר את המצב שבו אישה נשארת בלי ילדים רק בגלל שבעלה מת. זה היה פעם דבר נורא ובמידה מסוימת זה כך עד היום. המטרה היא להפעיל סנקציה על אדם שמסרב לקחת אחריות על גיסתו.
אני גם מסכים שהיום כאשר החברה היא מונוגמית וכשאלמנות יכולות להתחתן פעם שניה הרי שהפתרון הזה אינו נחוץ יותר. כך כנראה גם חשבו הרבנים שפסקו שהיום לא עושים ייבום אלא רק חליצה. היות שהסיבה שלשמה הייבום נוצר נעלמה הרי שהוא הפך לשריד ארכאולוגי שאולי סקוטים יכולים לתת כקוריוז בפודקאסק ספקני כלשהו.
הייתי שמח לו יכולנו לבקר את המסורת שלנו ושל אחרים, להציע וליישם פתרונות טובים יותר ולשפר את הטעון שיפור במנותק מרגשות כמו בוז, התנשאות ותחושת עליונות שלא עוזרים לאף אחד. זכותך להתנגד, כמוני אגב, להמשך הנהגת ייבום וחליצה היום בבתי דין אבל ההתנשאות הזאת לא לעניין.
-
הייתי יכול להכנס לדיון בנושא מה משרתת השארת טקס החליצה וכו', אבל אין טעם להכנס לזה כ"כ.
זה פשוט אחד מהמקומות בהם אני מרשה לעצמי להיות אדם פחות רציונאלית וטוב, עבור ההנאה הרגעית ואוורור הכעס והמרירת על הנושא הספציפי הזה.
אני לא אומר שאני גאה על צורת ההתנהגות הזאת, אבל יש לי כמה אזורים כאלו בהם במלוא הכנות, עם כל הכבוד לרלטיביזם תרבותי, אנכרוניזם, וכבוד הדדי בסיסי, אני אומר אומר fuck it, ומשחרר קיטור ברוח זו: http://www.southparkstudios.com/clips/104011/rightful-persecution
למען הסר ספק, אני לא משווה בין מנהגי היהדות לפדופיליה, רק מנסה להדגים את העובדה שלפעמים כל הטיעונים הרציונאליים לא משנים את ההתייחסות האנושית.
ברור לי שמדובר בפן שלילי בהתנהגות שלי, ואני מנסה לנתק את זה מהדיון הרציונאלי בנושאים האלו, אבל זה המצב, וזה אכן מחלחל לדיונים בשולי הדברים של הפודקאסט.
עמכם הסליחה.
-
ירון!
נשמע מדבריך כאילו היתה לך נגיעה משפחתית עם העניין המשפיל הזה. אני מצטער אם כל העלאת הדיון העלתה אצלך זכרונות לא נעימים.
זה הפודקאסט שלך וזכותך גם להתעצבן ולהשמיע גם דעות שאינן סדורות ומגובות עובדתית. אני עם זאת, שומר לעצמי את הזכות הקטנטנה להשתמש בטוקבק פה למטה כדי לקטר על הסגנון מדי פעם (וההערות שלי כוונו נגד מייק, לא נגדך)
וכפי שכבר אמרתי, גם אני בעד הפסקת יישום הטקס והעברתו למוזיאון, אני רק נגד ההתנשאות אבל לי, כשכל הנושא מאוד אקדמי, קל לדבר.
אגב אני מת על הפודקאסט שלכם וההערות שלי באמת באות ברוח טובה (לפחות מבחינתי)
-
-
-
-
-
רק חבל שעם כל דיון החליצה לא הובא הסרטון שתיעד מעשה חליצה, ראו כאן http://www.news1.co.il/Archive/001-D-134572-00.html?tag=01-46-17 ובמרחבי הרשת.
ואגב, אצל קהילת התימנים מצוות היבום חיה ובועטתץ
-
#40 נכתב על ידי סתםאני לפני 12 שנים
אהלן כולם,
שמחתי לראות את הדיון העירני, רק (כנראה פיספסתי) לא ראיתי אף אחד שמפקפק ב"כוונות" הייבום והחליצה. ז"א, הטקס הינו ברור, יש פרוטוקול וכו'… אבל המשמעויות הנלוות אליו (בייחוד המשמעויות המוסריות) משתנות מדור לדור לפי ההתפתחות המוסרית של המין האנושי. כך דבר שנראה בתקופה מסוימת (כמו בתקופת בית ראשון) כראוי/מוסרי בתקופה אחרת נראה כעוולה (כמו בתקופתנו).
עושים עוול הדתיים (לדעתי) שהם מדביקים קונטקסט "מוסרי" עדכני למנהגים עתיקים.ההבדל בין SILENTMIKE ל עקיבא לפי דעתי נעוץ בכך שמייק מנסה להסביר לעקיבא שהטקס (המעשים עצמם) הינם "אידיוטיים" (למרות שאני לא אוהב את המילה הזאת – אני מעדיף מטופשים או נראים כחסרי תועלת) ו"פרימיטיביים" (הכוונה שהם מעשים ששייכים לתרבות עתיקה שהתבססה על חוקי מוסר עתיקים וכו'..), ואילו עקיבא מדבר "מהבטן" על הקונטקסט המוסרי העדכני שהדביקו למעשים הללו בכדי לתת להם לגיטימציה.
מקווה שתרמתי לדיון.
יומססבה
ד"א: הפודקאסט הזה מ ע ו ל ה !!!
-
- רישום לרסס תגובות
- ספק סביר – תוכנית #168 – גראס וסכיזופרניה
- ספק סביר – תוכנית #164 – טיפול בשתן
- ספק סביר #163 – Wear Sunscreen
- ספק סביר #162 – זיכרון ומריחואנה
- ספק סביר #160 – האם קאנביס ממכר, והאם משהו בכלל ממכר?
- ספק סביר – תוכנית #159 – נהיגה עם מריחואנה וחוקן אקונומיקה לאוטיזם
- ספק סביר #158 – מיתוסים על גראס, חדשות חלל ומדיניות דיווח חדשה למחקרים
- ספק סביר – תוכנית בונוס #13 – House of Numbers
- ספק סביר #155 – תדרים, עכברים והדברים המשפיעים עליהם
- ספק סביר – תוכנית בונוס #11 – הבוהים בשמש
האם באייטם על הגורם ל-ALS התכוונתם במקרה לחלבון יוביקוויטין (Ubiquitin) ולתהליך פירוק החלבונים שהתגלה בסוף שנות ה-70 ע"י הרשקו וצ'חנובר וזיכה אותם בפרס נובל לכימיה בשנת 2004? 🙂