תודה רבה לכל מי שהשתתף בערב "ספקנים בפאב" תל-אביב ב-24.11, אנחנו מקווים מאוד שנהניתם.
למעוניינים – התמונות מהאירוע עלו לקבוצת הפייסבוק שלנו.
המצגת שהצגנו שוקלת מעל ל-140 מגה עקב כל הסרטים ששולבו בה, אז במקום להעלות אותה, אפרוס אותה בפוסט הזה, עם קישורים והסברים.

הידיעה כמו אי הידיעה אינה פותרת את המוח מהתעתוע

לא סתם בחרנו לתת את הכותרת הזאת למצגת. ברבות מהאשליות שנציג, גם לאחר שמבינים אותן ואת המנגנון שעומד מאחוריהן, המוח שלנו לא משחרר, ומאלץ אותנו להמשיך לראות את האשליה, ולא את המציאות. אנחנו מזמינים אתכם לא להשתעשע מהאשליות, להנהן ולהמשיך הלאה, אלא לשאול את עצמכם באמת – עד כמה אתם יכולים לבטוח בתפיסת העולם שלכם, אם קיים פער כ"כ גדול בין המציאות, לבין התמונה שהמוח שלכם מציגת בפניכם.

אשליות של חוש הראיה

נתחיל באשליה לא מוכרת. מבין שתי התמונות הנ"ל, אחת היא של מיניאטורה, והשניה היא של עצם בגודל אמיתי. מי היא מי?

המכונית היא המיניאטורה (המרשימה למדי), והבית הוא פשוט בית, עם אשליה אופטית ערמומית.

לפתרון ולהסבר »

בואו נעשה ניסוי מהיר: הרימו עצם קטן, החזיקו אותו קרוב לפניכם, והתמקדו בו. מיידית שאר העולם הופך למטושטש.

זוהי תוצאה של מנגנון הפוקוס והמיקוד של העין. מהיום שנולדתם, העיניים שלכם מאמנות את המוח שכאשר הוא רואה חפץ במרכז התמונה, ומעליו ומתחתיו העולם מטושטש, המשמעות היא שהחפץ קרוב, וקטן.

כאשר אתם מביטים בתמונה של הבית, המוח מקבל את אותם האותות- העצם במרכז התמונה ממוקד, ושאר התמונה מטושטשת. המוח מתרגם את זה מיידית למידע נוסף – העצם קטן. היות ואנחנו רגילים שבתים הם גדולים, אנחנו "מבינים" שמדובר במיניאטורה.

ניתן להעצים מאוד את האפקט אם צופים בסרט המוקרן במהירות גבוהה מהרגיל. התנועה המהירה של הגופים מחזקת אצלנו את ההנחה שהם קטנים (כי חפצים קטנים זזים מהר), כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

מגניב למדי.

ועכשיו לאשליה ויזואלית מוכרת יותר. האם ניתן להזיז פרש שח-מט ממשבצת A למשבצת B (וכן, אנחנו יודעים שהלוח קטן מכדי להיות לוח שח-מט).

פרש יוצא מ-A ל-B בחמישים קמ"ש

לפתרון ולהסבר »

התשובה היא לא. הסיבה היא יחסית מפתיעה – פרש ניתן להזיז ממשבצת לבנה למשבצת שחורה (או ההיפך), אבל משבצות A ו-B צבועות בצבע זהה.
קחו רגע, תנשמו עמוק, ותסתכלו בתמונה. משבצות A ו-B צבועות בצבע זהה.
מה קורה כאן? המוח שלנו לא מסוגל להסתכל על עצמים בפני עצמם, אלא תמיד ביחס למשהו אחר. כלומר, על מנת לדעת אם צבע של משבצת הוא בהיר או כהה, "עיבוד התמונה" שלנו משווה אותה למשבצות שמסביבה. לתוך ההשוואה הזאת משוקללים גורמים כזוית צפיה, ראיה חלקית, והצללות. היות ואימנו את המוח שלנו במשך שנים לדעת שהצבע האמיתי של חפצים שנופל עליהם צל הוא בהיר מכפי שהם נראים, אנחנו מפעילים את אותו הכלל כאן, ומגיעים למסקנה מוטעית.
אם אתם לא מאמינים לנו (ואין סיבה שתאמינו לנו), צפו בסרטון הבא המסביר את התופעה: